Pro žádného řidiče motorového vozidla není novinkou, že musí se svým vozidlem v pravidelných termínech absolvovat měření emisí a následně STK. V průběhu kontroly se mimo technického stavu kontrolují údaje a paměť závad v řídicí jednotce motoru týkající se emisního systému vozidla (katalyzátor, DPF, SCR a pod.). Dále se vyhotovuje fotodokumentace vozidla, která se ukládá do centrální databáze Ministerstva dopravy, ve kterém si technik STK může porovnat stav s předchozími technickými prohlídkami provedenými kteroukoliv stanicí technické kontroly v ČR . Během kontroly je vozidlo vyfoceno z několika pohledů s detaily výrobního štítku vozidla, VIN identifikátoru, stavu tachometru a musí být patrné, že prohlídka je provedena v konkrétním středisku, které je oprávněno ME a STK provádět. K údajům a fotografiím z měření emisí a technické kontroly mají přístup policisté a místní odbory dopravy které vozidla registrují.
Před každou technickou prohlídkou by si provozovatel měl zkontrolovat technický průkaz, zda v něm má zapsané případné změny stavu vozidla, např. barva, rozměr kol a pneumatik, tažné zařízení, zda není jinak umístěna registrační značka, to se týká zejména majitelů nákladních vozidel a majitelů automobilu Alfa Romeo, dále to mohou být různé sportovní tuningové úpravy vozidla, ať již se jedná o ochranné rámy, tlumiče, pružiny, výfuky a další změny. Také je nepřípustné aby se v přední části vozidla, zejména u čelního skla, nacházely různé ozdoby, plyšové hračky, držáky telefonů apod. Pozor také na poškození čelního okna např. od kamínku.